دسترسی دوباره دانشگاه‌ها به پایگاه‌های بین‌المللی

1394/11/3 ۰۹:۲۳

دسترسی دوباره دانشگاه‌ها به پایگاه‌های بین‌المللی

معاون پژوهشی وزیر علوم: در زمان تحریم‌ها کارگزارانی که در عرصه نشریات علمی و تأمین منابع اطلاعاتی فعالیت داشتند از جمله بانک‌ها قادر به تأمین سفارش‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نبودند

با پایان تحریم ها و اجرای برجام تحقق می یابد
 

 معاون پژوهشی وزیر علوم: در زمان تحریم‌ها کارگزارانی که در عرصه نشریات علمی و تأمین منابع اطلاعاتی فعالیت داشتند از جمله بانک‌ها قادر به تأمین سفارش‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نبودند
 در حال حاضر کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و اتریش تفاهمنامه‌های علمی و آموزشی مختلفی با ایران منعقد کرده‌اند که این تفاهمنامه‌ها زمینه همکاری علمی ایران با دیگر کشورها را پس از لغو تحریم‌ها فراهم می‌کند

دانشگاه‌های کشور در زمان تحریم‌ها به پایگاه‌های بین‌المللی علمی دسترسی نداشتند که خوشبختانه با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام این مشکل برطرف خواهد شد و دسترسی مراجع علمی کشور و ارتباط با پایگاه‌های بین‌المللی باسهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.
به گزارش «ایران»، وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم با ذکر این نکته به موضوعی اشاره کرد که دغدغه جدی دانشگاه‌های کشور طی چند سال گذشته بود. همان سال‌هایی که سایه تحریم‌ها بر سر دانشگاه‌های کشور سنگینی می‌کرد خیلی از دانشگاه‌ها روابط خود را با محافل بین‌المللی از دست دادند. دانشگاهیان کشور آن‌طور که می‌خواستند نمی‌توانستند با نشریات بین‌المللی و معتبر دنیا همکاری کنند و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه بر کار آنها سایه انداخته بود. خیلی از استادان نمی‌توانستند در کنفرانس‌های علمی خارج از کشور حضور داشته باشند و دانشجویان هم در آن دوران با محدودیت‌های تحصیلی متفاوتی مواجه بودند. محدودیت‌هایی از جمله صادر نشدن ویزا برای آنها از سوی کشور‌های غربی. همین موضوع موجب شد تا برخی ازدانشجویان راهی کشور‌هایی ‌شوند که از نظر علمی، به هیچ وجه با توان علمی دانشگاه‌های ایران برابر نبودند اما در آن شرایط راه دیگری برای انتخاب وجود نداشت.
به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، در زمان تحریم‌ها کارگزارانی که در عرصه نشریات علمی و تأمین منابع اطلاعاتی فعالیت داشتند از جمله بانک‌ها قادر به تأمین سفارش‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نبودند. دانشکده‌های داروسازی نیز از نبود مواد اولیه رنج می‌بردند و توسعه صنعت داروسازی و همچنین بسیاری از رشته‌های صنعتی دیگر در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مثل نفت، گاز و پتروشیمی که به مواد و تجهیزات نیاز داشت با مشکل روبه‌رو شده بود.
البته، بدهی ۴۰ میلیون دلاری دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی دنیا هم مزید بر علت شد تا ارتباط دانشگاه‌ها با پایگاه‌های معتبر علمی قطع شود. بدهی که اغلب مربوط به سال‌های گذشته بود. موضوعی که دکتر وحید احمدی هم با اشاره به آن گفت: «به دلیل تحریم‌ها، دانشگاه‌های کشور قادر به استفاده از پایگاه‌های بین‌المللی علمی و شبکه‌های علمی پیشرفته دیگر کشورها نبودند که با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها درحال مذاکره برای ارتباط مجدد دانشگاه‌ها با این مراکز هستیم.»
وی افزود: «در زمان تحریم، دانشگاه‌ها در زمینه نصب و راه‌اندازی تجهیزات آزمایشگاهی نیز با مشکل مواجه بودند زیرا قادر به استفاده صحیح از خدمات پس از فروش تجهیزات نبودند که با لغو تحریم‌ها و مذاکرات صورت گرفته مشکل دانشگاه‌ها در این حوزه نیز برطرف خواهد شد.» او به گسترش روابط علمی ایران با دیگر کشورها هم اشاره کرد و گفت: «درحال حاضر کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و اتریش تفاهمنامه‌های علمی و آموزشی مختلفی با ایران منعقد کرده‌اند که این تفاهمنامه‌ها زمینه همکاری علمی ایران با دیگر کشورها را پس از لغو تحریم‌ها فراهم می‌کند. به طور مثال وزارت علوم با مسئولان آموزش عالی کشور ایتالیا ۳ تفاهمنامه همکاری منعقد کرده‌اند که این تفاهمنامه‌ها در حوزه اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک، تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های مشترک است.»
احمدی معتقد است که باتوجه به اجرای برجام و ایجاد زمینه همکاری بین‌المللی در ایران باید بستری فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران خارجی در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد حضور یابند تا از این طریق بتوانیم موضوع انتقال تکنولوژی را دنبال کنیم.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: